800 m dekorlist

Alla fyllningar med dekorlist spikas nu med mässingsspik, där skallarna klipps och puras ner så att spikarna inte syns. Detta med dekorlisterna förtjänar ett eget kapitel… Till en mahognydörr gåt det år 16 meter dekorlist. Sammanlagt har båtbyggarmäster Per Norberg fräst ca 800 meter dekorlist! Listerna ska sedan geras i alla hörn. Därefter spikning, putsning och lack.

Alba

Sammanlagt har Per fräst över 2 kilometer lister och profiler. Dessa fräses i längder av 3-4 meter. Sedan har man fyllt ett lång rör med Intertox, ett ofärgat rötskyddsmedel, och varje längd har sedan doppas ner i röret och på så sätt fått sitt rötskydd. Efter torkning har listerna sedan doppats i ett annat rör som fyllts med linolja. Enkelt, snabbt och effektivt.

14 km lack

Däremot har man inte kunnat vara lika finurlig vid lack. Här har man fått penselmåla alla lister fyra gånger runt om. Ytterligare två-tre lager lack tillkommer sedan på plats efter slutmontering. Det innebär att killarna lackat ca 14 kilometer list!

6 000 mässingsspik

Det är inte heller så kul att förborra alla spikhål med 1mm borr. Eller att klippa huvuden av alla mässingsspikar. Det går nämligen åt över 6 000 spik innan alla lister är på plats. Men vad gör man inte för konsten, skrattar Per Norberg. Resultatet blir fantastisk och det överskuggar det "tråkiga" arbetet flera gånger om, menar Per.

Kök och damhytt

Till köket har man inhandlat en 220 V varmluftsugn på 2,8 kW med fyrlågig gashäll. Huvudströmmen i fartyget är 24 volt, men det kommer finnas 220 V-uttag så man kan köra en dammsugare eller en hårtork. Nu väntar man in de av Thermoprodukter specialtillverkade sval- kyl- och frysskåpen från Italien, innan köket kan byggas klart.

Idamhytten längst akterut är kojfronterna klara men ej ännu inpassade. Tvättkommoden står sedan någon månad på plats. Vi har koncentrerat oss på styrhus, tambur och salong, berättar Per Norberg. I nästa vecka börjar vi med puts och invändig lack i dessa utrymmen. Sedan forsätter vi med kök och damhytt.

Kraftiga däverfästen

Rörande det mekaniska arbetet så har Torbjörn Eriksson monterat dävertfästen, det är rör som går genom skarndäcket någon halvmeter ner och som förankras i spantet. Allt för att hålla om någon får för sig att hissa upp jollen med folk ombord!

Vattentäta ståldörrar

De vattentäta ståldörrarna in till maskinrummet är inpassade och ska nu till blästring och ytbehandling. Det bli dubbla dörrar till maskinrummet, en mahognydörr ytterst som döljer ståldörren. På samma sätt görs dörrarna mot förpiken.

Ljudisolerat maskinrum

Arbetet med ljudisolering har också påbörjats. Först läggs en stomljudsmatta mot skrov och tak, sedan två lager av 40 mm luftljudsmatta innan en blankpolerad, perforerad aluminiumplåt klär in alla väggar och tak.

Tillbaka till sid 1