M/Y ALBA II snart färdig – Victoriahallen bokad!

Tre gasreglage

Här kommer också ett av de tre gasreglagen monteras. Av de andra två, placeras ett inne i styrhuset och ett nere i maskinrummet. Centralenheten i maskinrummet är mekaniskt ihopkopplat med backslag och motor och kan styras manuellt. De två andra är relativt små elektroniska enheter. Skulle elektroniken krångla, kör man manuellt nere i maskinrummet direkt på centralenheten. Allt för säkerheten. Gasreglagen är av fabrikat KOBELT och kommer från Jan Comstedt AB.

Krom ovan däck, mässing under

Reglaget uppe på bryggan är kromat, medan det i styrhuset är i mässing. Det är nämligen så att ovan däck är alla beslag kromade, såsom pollare, halkipar, ventilringar osv eftersom krom är väderbeständigare än mässing.

Tog bort kromet

Neri i Alba’s inre är alla däremot alla beslag i mässing. Det är till och med så att man har låtit ta bort kromet på vissa beslag som inte funnits i mässing. Det gäller t ex luckbeslag som tillverkats i mässing men sedan kromats. Nu måste Projekt Alba ta bort kromet och det görs hos Excellent Förnicklingsfabrik som sedan polerar och glättar upp mässingen.

Gjutit egna halkipar

Alba har också låtit tillverka modeller av halkipar från tiden när Alba byggdes, eftersom originalen skruvades bort innan Alba sänktes. Därefter lät man gjuta sex nya hos Beckmans Gjuteri i Södertälje.

Victoriahallen bokad

Avslutningsvis vill vi informera om att Alba kommer premiärvisas för allmänheten i samband med Båtmässan "Allt för Sjön" i mars år 2000. Hon kommer stå i den pampiga Victoriahallen. Missa inte detta tillfälle att se Alba färdig, sex år efter bärgning och efter två års intensivt snickeri och båtbyggeriarbete.

Tillbaka till sid 2